Πέμπτη 30 Απριλίου 2009

Ιστορική μέρα για τη Fiat: μπαίνει στην Chrysler με την ευλογία του Obama

Η επίσημη ανακοίνωση έφτασε λίγο μετά τις 6 το απόγευμα ώρα Ιταλίας. Τα λόγια που έκλεισαν μια μακρά αναμονή τριάντα ημερών, τα πρόφερε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Barack Obama: η συμφωνία ανάμεσα στη Fiat και την Chrysler είναι γεγονός. "Είναι μια ιστορική στιγμή για τη Fiat και όλη την ιταλική βιομηχανία", σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος του Lingotto, Sergio Marchionne, πρωταγωνιστής της διαπραγμάτευσης.

Σώθηκαν 30.000 θέσεις εργασίας, Fiat-Chrysler
θα φτιάξουν το "πράσινο" αυτοκίνητο της Αμερικής

Η συμφωνία χάρη στην οποία θα γεννηθεί ο έκτος μεγαλύτερος αυτοκινητιστικός οίκος παγκοσμίως, σώζει 30.000 θέσεις εργασίας και επιτρέπει στον τορινέζικο οίκο να εισέλθει στην αμερικανική αγορά όπου θα φέρει τα επιτυχημένα του μοντέλα, ανάμεσα στα οποία την Alfa Romeo και την Cinquecento. Μαζί, Fiat και Chrysler θα παράξουν το καθαρό αυτοκίνητο και τους "πράσινους" κινητήρες στην Αμερική. Ο οίκος του Detroit θα υποβληθεί σε μια "χειρουργική χρεωκοπία" που θα διαρκέσει ανάμεσα στις 30 και 60 ημέρες και χαρακτηρίστηκε από τον Πρόεδρο Obama "γρήγορη και αποτελεσματική" -στάθηκε αναγκαία εξαιτίας του ότι δεν επιτεύχθηκε συμφωνία με τους μικρούς πιστωτές για την επαναρύθμιση του χρέους. Στο τέλος της διαδικασίας του Άρθρου 11, ένα είδος ελεγχόμενης διαχείρισης στην Ιταλία, ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος Bob Nardelli θα αφήσει τη θέση του.

5,5 δισ. δολλάρια από τις κυβερνήσεις ΗΠΑ-Καναδά
Η Fiat αποκτά το 20% που μπορεί να γίνει 51% ως το 2013

Η αμερικανική κυβέρνηση θα υποστηρίξει την όλη επιχείρηση με την εκταμίευση ποσού της τάξης των 3,3 δισ. δολαρίων αλλά είναι έτοιμο και ένα δάνειο 4,7 δισ. Από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση του Καναδά και από εκείνη του Ontario θα φτάσουν στην Chrysler 2,42 δισ. δολάρια. Η Fiat, που ανέλαβε να μεταφέρει δισ. δολλάρια σε πρωτοπόρες τεχνολογίες στην Chrysler, αρχικά θα ελέγχει το 20% της αμερικανικής εταιρείας αλλά με τη δυνατότητα να φτάσει το ποσοστό της στο 51% το 2013. Πάντως, ο τορινέζικος οίκος δεν θα μπορέσει να γίνει πλειοψηφών μέτοχος έως ότου επιστραφούν πλήρως τα δάνεια της κυβέρνησης των ΗΠΑ. Το 55% της νέας Chrysler θα ελέγχεται από το ανεξάρτητο found Veba που θα παρέχει ιατρική περίθαλψη στους συνταξιούχους του αυτοκινητιστικού οίκου ενώ το αμερικανικό υπουργείο Οικονομίας θα ελέγχει το 8% έναντι του 2% που θα πάει στον έλεγχο της Καναδικής κυβέρνησης. Το εκτελεστικό θα αποτελείται από 9 μέλη: 3 σύμβουλοι θα οριστούν από τη Fiat, τέσσερις από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομίας (τρεις από τους οποίους ανεξάρτητοι) και από ένας για Veba και Καναδική κυβέρνηση.

Υπαγωγή στο άρθρο 11 λόγω άρνησης των μικρών
πιστωτών τους οποίους ο Πρόεδρος είπε ότι δεν στηρίζει

"Από αυτή τη συμμαχία, είπε ο Marchionne, θα προκύψει μια Fiat πιο ισχυρή και πιο διεθνής, με μεγαλύτερη ικανότητα ανταγωνισμού στις αγορές όλου του κόσμου". Ο διευθύνων σύμβουλος του Lingotto συμπλήρωσε ότι από τη συμφωνία θα γεννηθεί "μια νέα ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι ένα σημαντικό βήμα μπροστά στην υποχρέωσή μας να ρίξουμε νέες και στέρεες βάσεις για το μέλλον". Και ο Obama ευλόγησε τη συμφωνία ανάμεσα στις δυο πλευρές (την οποία άλλωστε είχε επιδιώξει) -συμφωνία που "προσφέρει στην Chrysler μια chance και ένα στέρεο μέλλον". Όμως, ο πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε και την υπαγωγή στο Άρθρο 11 λόγω της μη επίτευξης συμφωνίας με τους μικρότερους πιστωτές.
Για να αποφευχθεί η υπαγωγή στο Άρθρο 11 της Chrysler, έλειπε μόνο η συμφωνία τους. Οι βασικοί πιστωτές του κολοσσού είχαν ήδη υπογράψει αποφασίζοντας να αποποιηθούν ένα ουσιαστικό μέρος των χρεών για να επιτρέψουν στην εταιρεία να ξανασηκωθεί και να ξαναγίνει ανταγωνιστική. Ωστόσο, όταν κολοσσοί επιπέδου JP Morgan Chase, Citigroup, Goldman Sachs και Morgan Stanley, είπαν "ναι" για να πετύχουν την μείωση των συνολικών χρεών από τα 6,9 δισ. στα 2 δισ. δολάρια, πολλοί άλλοι είπαν ένα σταθερό "όχι". Ήταν εκ των πραγμάτων αυτός ο κόμπος που δεν στάθηκε εφικτό να λυθεί και γι' αυτό η Chrysler, που είχε συμφωνήσει με τις τέσσερις βασικές τράπεζες και τα αμερικάνικα και καναδέζικη συνδικάτα, τώρα γλιστρά στην ελεγχόμενη διαχείριση ζητώντας την υπαγωγή στο Άρθρο 11 από το δικαστήριο της Νέας Υόρκης. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ δεν έκανε τίποτα για να κρύψει τη διαφωνία του: "δεν τους υποστηρίζω", είπε αναφερόμενος στις θέσεις που υποστήριξαν μέχρι τέλους οι πιστωτές.

Πηγή: La Stampa

Δεν υπάρχουν σχόλια: